*Preserve Artsakh: Ένα ανοιχτό γράμμα στην Παγκόσμια Κοινότητα*

Νέα Υόρκη, Νοέμβριος. 12, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- Το τέλος της ενεργής μάχης στον πόλεμο του Ναγκόρνο Καραμπάχ του 2020 απέχει πολύ από το τέλος του πολέμου σε ένα βασικό θύμα: την πλούσια και αναντικατάστατη πολιτιστική κληρονομιά του Αρτσάχ, ως η δημοκρατία είναι γνωστή στους Αρμένιους.

Μόλις πριν από δύο χρόνια, η αρμενική τέχνη, η ιστορία και ο πολιτισμός γιορτάστηκαν από μερικά από τα πιο καταξιωμένα πολιτιστικά ιδρύματα του κόσμου. Αρμενία! στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης ήταν μια μεγάλη διεθνής έκθεση Αρμενικής μεσαιωνικής τέχνης. Τα θαύματα στην επίδειξη έσπασαν ρεκόρ παρουσίας, κέρδισαν επικριτικούς επαίνους και κατέδειξαν τις μεγάλες συνεισφορές των Αρμενίων στον παγκόσμιο πολιτισμό. Το Φεστιβάλ Φόλκ Ζωής Σμιθσόνιαν γιόρτασε τις καλλιτεχνικές και πολιτιστικές παραδόσεις των Αρμενίων κατά την ετήσια διαδραστική έκθεσή του στο Εθνικό Εμπορικό Κέντρο στην Ουάσιγκτον DC, σχεδιάζοντας αριθμούς ρεκόρ. Την ίδια χρονιά, η παγκόσμια κοινοπραξία των γαλλόφωνων εθνών συγκεντρώθηκε στην πρωτεύουσα του Ερεβάν της Αρμενίας για τη Σύνοδο Κορυφής της Γαλλοφωνίας, φιλοξενώντας εκατοντάδες παγκόσμιους ηγέτες, επισκέπτες και διεθνή μέσα ενημέρωσης.

Τώρα, μόλις δύο λίγα χρόνια αργότερα, ο κόσμος κοιτάζει μακριά καθώς η τέχνη της Αρμενίας, η αρχιτεκτονική και η ιστορία καταστρέφονται. Στις 27 Σεπτεμβρίου 2020, το Αζερμπαϊτζάν ξεκίνησε στρατιωτική επίθεση μεγάλης κλίμακας εναντίον της Δημοκρατίας του Αρτσάχ. Η Τουρκία, η οποία συνεχίζει να αρνείται το γενοκτόνο πρότζεκτ της εκμηδένισης του αρμενικού λαού που διαπράχθηκε το 1915-1922 στην ιστορική τους πατρίδα, έχει χορηγήσει την πλήρη πολιτική και στρατιωτική υποστήριξή της στο Αζερμπαϊτζάν με αυτήν την τελευταία επιθετική πράξη.

Ενώ ο πόλεμος μόλις τελείωσε ξαφνικά από τη Ρωσία, για πάνω από ένα μήνα, η Δημοκρατία του Αρτσάχ υπέστη τρομερές απώλειες πολιτών και στρατιωτικών. Το συνεχές κέλυφος με βόμβες διασποράς και άλλα πυροβολικά αποβλήθηκαν σε σπίτια, νοσοκομεία και σχολεία. Η επιθετικότητα έχει στοχεύσει και σε χώρους κληρονομιάς, με στόχο να σβήσουν οι μοναδικές πολιτιστικές συνεισφορές του αρμενικού λαού και η ιστορία του στην περιοχή.

Στις 2020 Οκτωβρίου 2020, οι δυνάμεις του Αζερμπαϊτζάν ξεκίνησαν δύο εσκεμμένες επιθέσεις στον καθεδρικό ναό του Ιερού Σωτήρος Ghazanchetsots, προκαλώντας σημαντικές ζημιές. Βρίσκεται στο Shushi, πολιτιστική πρωτεύουσα του Αρτσάχ, ο καθεδρικός ναός είναι ένα αριστούργημα της Αρμενικής αρχιτεκτονικής του δέκατου αιώνα και ένα ορόσημο της αρμενικής πολιτιστικής και θρησκευτικής ταυτότητας. Οι διαδικτυακές φωτογραφίες δείχνουν μια τρύπα στα θησαυροφυλάκια της μασονίας, με το πάτωμα και τα στασίδια καλυμμένα με συντρίμμια.

Ο καθεδρικός ναός του Shushi είναι μόνο ένα από τα χιλιάδες μέρη κληρονομιάς στο Artsakh τώρα σε σοβαρό κίνδυνο. Οι περισσότερες δομές είναι πολύ παλαιότερες, χρονολογούνται ήδη από τον τέταρτο αιώνα μ.Χ., όταν η Αρμενία μετατράπηκε στον Χριστιανισμό. Αυτά τα εξαιρετικά αρχιτεκτονικά μνημεία διαθέτουν αρχαίες επιγραφές, πίνακες τοίχου και γλυπτική. Δεν είναι μόνο καλλιτεχνικοί και ιστορικοί θησαυροί, αλλά και υλικές αποδείξεις για τη μακρά ιστορία των Αρμενίων της περιοχής. Με κάθε βόμβα διασποράς, με κάθε ώρα που η διεθνής κοινότητα σιωπά και παθητική, χάνουμε ένα πολύτιμο μνημείο, καταστρέφεται για πάντα.

Οι βομβαρδισμοί στόχευαν επίσης αρχαιολογικούς χώρους, ζημιές για την αρχαία κατοίκηση, συμπεριλαμβανομένης της οχύρωσης και της εκκλησιαστικής αρχιτεκτονικής και των πολύτιμων τεχνουργημάτων.

Αυτή η χονδρική καταστροφή αποτελεί μέρος μιας βίαιης αρνητικής πολιτικής του Αζερμπαϊτζάν που περιλαμβάνει την εσκεμμένη εξάλειψη της αρμενικής πολιτιστικής κληρονομιάς στο Αρτσάχ. Τόσο το Αζερμπαϊτζάν όσο και η Τουρκία έχουν συνεχείς, άρτια τεκμηριωμένες πολιτικές καταστροφής της αρμενικής πολιτιστικής κληρονομιάς που βρίσκεται στα εδάφη τους. Η 1997-2006 διαγραφή του Αζερμπαϊτζάν στο Ναχχιτσέβαν της αρμενικής κουλτούρας του, με περισσότερες από 89 μεσαιωνικές εκκλησίες, 5,840 khachkars και 22,000 ιστορικές ταφόπλακες είναι απεικονιστική σχετικά. Η 16 η Γενική Συνέλευση του Διεθνούς Συμβουλίου Μνημείων και Ιστοσελίδων (ICOMOS) εξέδωσε ψήφισμα τον Οκτώβριο του 2008 με το οποίο εκφράζει την έντονη ανησυχία της σχετικά με αυτές τις πράξεις πολιτιστικού βανδαλισμού. Εφιστούμε την προσοχή, αντίθετα, στις προσπάθειες της Αρμενίας για αποκατάσταση του Τζαμιού Gohar Agha στο Shushi.

Είναι η Μονή του Gandzasar, ένα κόσμημα στέμματος της Αρμενικής αρχιτεκτονικής του δέκατου αιώνα, που έχει τύχει παρόμοιας λήθης; Τι γίνεται με το τέταρτο αιώνα της Μονής Αμαρά, την τοποθεσία του πρώτου σχολείου που χρησιμοποιεί το αρμενικό σενάριο και τον τόπο ταφής του Αγίου Γρηγόρη, εγγονός του πολιούχου και ευαγγελιζόμενου της Αρμενίας, Γρηγόρη του Φωτιστή; Ο τάφος του πέμπτου αιώνα του Γρηγόρη είναι μία από τις πρώτες αρμενικές Χριστιανικές δομές κηδειών που επιβιώνουν.

Τι θα απογίνει το Μοναστήρι του Dadivank, ένα μεγάλο, γραφικό συγκρότημα κτιρίων και λαξευμένων σταυροπετριών που χρονολογούνται από τον δέκατο τρίτο αιώνα; Η κύρια εκκλησία, με τις λεπτές εξωτερικές της τοποθεσίες και τα γλυπτά πορτρέτα δωρητών, καταφύγει ένα εξαιρετικό σύνολο εσωτερικών τοιχογραφιών που δείχνουν ιερά και ιστορικά πρόσωπα και αρμενικές επιγραφές. Ενώ οι πρόσφατες προσπάθειες αποκατάστασης μιας ιταλικής ομάδας προσπάθησαν να σταθεροποιήσουν την επιδείνωση της κατάστασης, το έργο τους βρίσκεται τώρα υπό επικείμενη απειλή αντιστροφής.

Αυτά είναι μόνο μερικά παραδείγματα από τις χιλιάδες τοποθεσίες σε όλο το Αρτσάχ που είναι πλέον ευάλωτες στην καταστροφή. Μόλις φύγουν, θα είναι πολύ αργά. Αναγνωρίζουμε την αξία της πολιτιστικής κληρονομιάς και αναγνωρίζουμε ότι η απώλεια οποιασδήποτε κουλτούρας συνιστά επιβλαβή εξαθλίωση της κληρονομιάς όλων των εθνών του κόσμου, και όχι μόνο του έθνους στο οποίο ανήκει η πολιτιστική ιδιοκτησία. Καλούμε την UNESCO, ICOMOS, την Γαλάζια Ασπίδα, το Παγκόσμιο Ταμείο Μνημείων και άλλους διεθνείς οργανισμούς που δεσμεύονται για τη διατήρηση και προστασία των χώρων πολιτιστικής κληρονομιάς να βοηθήσουν άμεσα στη διασφάλιση και παρακολούθηση αυτών των μνημείων και να τεκμηριώσουν για την περιγραφή της μεταχείρισης.

Καθηγητά. Christina Maranci, Πανεπιστήμιο Tufts (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Theo Maarten της κορδέλας, Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης (Ηνωμένο Βασίλειο)

Καθηγητά. Emma Loosley, Πανεπιστήμιο του Exeter (Ηνωμένο Βασίλειο)

Καθηγητά. Ivan Foletti, Πανεπιστήμιο Masaryk (Τσεχία)

Καθηγητά. Annemarie Weyl Carr, Πανεπιστήμιο Μεθοδιστών του Νότου (ΗΠΑ)

Δρ. Δρ. Σύλβι Λ. Merian, Η Βιβλιοθήκη & Μουσείο Morgan (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Igor Dorfmann-Lazarev, SOAS University of London (Ηνωμένο Βασίλειο)

Καθηγητά. Heghnar Watenpaugh, Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Ντέιβις (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Ina Baghdiantz McCabe, Πανεπιστήμιο Tufts (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Sergio La Porta, Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Φρέσνο (ΗΠΑ)

Δασκάλα. Patrick Donab édian, Πανεπιστήμιο Aix-Marseille (Γαλλία)

Φρ. Φρ. Garabed Kochakian, Επισκοπή της Αρμενικής Εκκλησίας της Αμερικής (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Ελίζαμπεθ Χ. Προδρόμου, Φλέτσερ Σχολή Νομικής και Διπλωματίας, Πανεπιστήμιο Tufts (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Αλέξανδρος Κ. Κύρου, Κρατικό Πανεπιστήμιο του Σάλεμ (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Ara H. Merjian, Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Talinn Grigor, Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Ντέιβις (ΗΠΑ)

Δρ. Δρ. Felicity Harley-McGowan, Πανεπιστήμιο Yale (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Zara Pogossian, Πανεπιστήμιο της Φλωρεντίας (Ιταλία)

Καθηγητά. Erik Thun ø, Πανεπιστήμιο Rutgers (ΗΠΑ)

Δασκάλα. Ιωάννα Ράπτη, Πρακτική Σχολή Ανώτατων Σπουδών (Γαλλία)

Καθηγητά. Roberta Ervine, St. Nersess Seminary, (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Haig Utidjian, Πανεπιστήμιο Charles (Τσεχία)

Καθηγητά. Valentina Calzolari Bouvier, Πανεπιστήμιο της Γενεύης (Ελβετία)

Καθηγητής S. Peter Cowe, Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Λος Άντζελες (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Robert Dulgarian, Emerson College (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Rachel Goshgarian, Κολέγιο Λαφαγιέτ (ΗΠΑ)

Δρ. Δρ. Jeffrey Kloha, Μουσείο της Βίβλου, Ουάσινγκτον DC (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Lori Khatchadourian, Πανεπιστήμιο Κορνέλ (ΗΠΑ)

Δρ. Δρ. Marc Mamigonian, Εθνική Ένωση Αρμενικών Σπουδών και Έρευνας (ΗΠΑ)

Δρ. Δρ. Boris Adjemian, όροι και προϋποθέσεις Βιβλιοθήκη Nubar στο Παρίσι (Γαλλία)

Καθηγητά. Houri Berberian, Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Irvine (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Hakem Al-Rustom, Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, Ann Arbor (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Kevork Bardakjian, Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, Ann Arbor (ΗΠΑ)

Ο Καθηγητής. Taner Ak çam, Πανεπιστήμιο Κλαρκ (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Vahram Shemmassian, Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Northridge (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Barlow Der Mugrdechian, Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Φρέσνο (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Μέλανι Σ. Tanielian, Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, Ann Arbor (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Bedross Der Matossian, Πανεπιστήμιο Νεμπράσκα-Λίνκολν (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Simon Payaslian, Πανεπιστήμιο της Βοστώνης (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Stephan Astourian, Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Μπέρκλεϊ (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Salpi Ghazarian, Πανεπιστήμιο της Νότιας Καλιφόρνιας (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Ara Sanjian, Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, Dearborn (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Dickran Kouymjian, Πολιτειακό Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Φρέσνο (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Michael Pifer, Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, Ann Arbor (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Ταμάρ Μ. Boyadjian, Πολιτειακό Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν (ΗΠΑ)

Δρ. Δρ. Lana Sloutsky, Μουσείο Ρωσικών Εικόνων (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Peter Bouteneff, St. Ορθόδοξη Ηλεκτρονική (ΗΠΑ) του Βλαντιμίρ

Δρ. Δρ. Vazken Davidian, Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης (Ηνωμένο Βασίλειο)

Δρ. Δρ. Alice Sullivan, Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, Ann Arbor (ΗΠΑ)

Δρ. Δρ. Laurent Dissard, University College London (Ηνωμένο Βασίλειο)

Καθηγητά. Sebouh Aslanian, Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Λος Άντζελες (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Richard Hovannisian, Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, Λος Άντζελες (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Lisa Gulesserian, Πανεπιστήμιο Χάρβαρντ (ΗΠΑ)

Δρ. Δρ. Levon Avdoyan, Βιβλιοθήκη του Κογκρέσου, Ουάσινγκτον DC (ΗΠΑ)

Καθηγητά. Michael Stone, Εβραϊκό Πανεπιστήμιο της Ιερουσαλήμ (Ισραήλ)

Πηγή: https://www.facebook.com/OxfordArmenianStudies/