Στην εφημερίδα της Κυβέρνησης Φ.Ε.Κ. 560Δ’/26-8-2021 δημοσιεύθηκε το Προεδρικό Διάταγμα έγκρισης του Ειδικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΕΠΣ) για το πρώην στρατόπεδο «Παύλος Μελάς», Δημοτικής Ενότητας Σταυρούπολης, του δήμου Παύλου Μελά (Ν. Θεσσαλονίκης), με τον καθορισμό χρήσεων γης, όρων και περιορισμών δόμησης και την περιβαλλοντική έγκριση του ΕΠΣ.

Την δυσαρέσκειά του εκφράζει το διοικητικό συμβούλιο του Καλλιτεχνικού Οργανισμού Ποντίων Αθηνών (Κ.Ο.Π.Α.), για την απαγόρευση εισόδου του προέδρου της ΠΟΕ Γιώργου Βαρυθυμιάδη στην Τουρκία για να συμμετάσχει στην Πατριαρχική Θεία Λειτουργία στην Παναγία Σουμελά στον Πόντο, όπως επίσης και για τις απελάσεις και άλλων Ελλήνων Ποντιακής Καταγωγής, που είχαν προηγηθεί από το τουρκικό καθεστώς.

Το χώρο και τον τόπο που θα γίνει το ετήσιο τακτικό συνέδριο αντιπροσώπων των σωματείων μελών της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος (ΠΟΕ), ανακοίνωσε το διοικητικό συμβούλιο.

Σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση το ετήσιο τακτικό συνέδριο αντιπροσώπων θα πραγματοποιηθεί στην Αθήνα την Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 2021 και εάν δεν υπάρξει απαρτία, θα επαναληφθεί την επόμενη Κυριακή 3 Οκτωβρίου 2021.

Συγκεκριμένα, το Διοικητικό Συμβούλιο της Παμποντιακής Ομοσπονδίας Ελλάδος, με απόφαση του προσδιόρισε τις ημερομηνίες διεξαγωγής τακτικού Συνεδρίου Αντιπροσώπων (Γενική Συνέλευση) το οποίο θα λάβει χώρα στην Αθήνα, την Κυριακή 26 Σεπτεμβρίου 2021 και ώρα 11.30 στην έδρα της Ένωσης Ποντίων Νίκαιας Κορυδαλλού (Κιλικίας 51, ΤΚ:18451, Νίκαια, τηλ. 210 491 2045), με θέματα:

1). Εκλογή Προέδρου και Γραμματέα του Συνεδρίου.

2). Έκθεση πεπραγμένων από τον Πρόεδρο του Δ.Σ.

3). Έκθεση Εξελεγκτικής Επιτροπής για τα οικονομικά έτη 2019 (24/11/2019 – 31/12/2019), 2020 και 2021 (1/1/2021 – 25/9/2021).

4). Συζήτηση επί των πεπραγμένων και της λογοδοσίας του Δ.Σ.

5). Έγκριση ή μη οικονομικών απολογισμών για τα οικονομικά έτη 2019 (24/11/2019 – 31/12/2019), 2020 και 2021 (1/1/2021 – 25/9/2021) και απαλλαγή ή μη ευθυνών Δ.Σ.

6). Προϋπολογισμός 2021.

7). Διάφορα – Προτάσεις.

Σε περίπτωση μη απαρτίας το Συνέδριο των Αντιπροσώπων θα επαναληφθεί την επόμενη Κυριακή 3 Οκτωβρίου 2021 την ίδια ώρα και στον ίδιο χώρο, με τα ίδια θέματα. Διευκρινίζεται ότι στο Συνέδριο αυτό που δεν έχει ως θέμα αρχαιρεσίες, τα σωματεία - μέλη σύμφωνα με το άρθρο 31 Β του καταστατικού, συμμετέχουν μόνο δια των προέδρων τους ή των αναπληρωτών τους ή δια αντιπροσώπου που θα ορίζεται από το Διοικητικό Συμβούλιο.

Δικαίωμα συμμετοχής και ψήφου θα έχουν όσα μέλη τακτοποιηθούν οικονομικά μέχρι την έναρξη του Συνεδρίου.

Παρακαλούνται οι Σύνεδροι που θα τακτοποιήσουν τις οικονομικές υποχρεώσεις του σωματείου τους την ημέρα του συνεδρίου να προσέλθουν στο χώρο του συνεδρίου τουλάχιστον μια ώρα πριν από την έναρξη των εργασιών.

Παρακαλούνται οι Πρόεδροι των σωματείων - μελών που θα λάβουν μέρος στο συνέδριο να προσκομίσουν απόφαση συγκρότησης του Διοικητικού Συμβουλίου τους σε σώμα και σε περίπτωση συμμετοχής άλλου μέλους αντί του προέδρου, απόφαση του Δ.Σ. με την οποία να ορίζεται αντιπρόσωπος για το Συγκεκριμένο Συνέδριο.

Θα τηρηθούν αυστηρά όλα τα προβλεπόμενα μέτρα προστασίας για την αποφυγή διάδοσης του κορονοϊού.

Με εκτίμηση. Για το Διοικητικό Συμβούλιο.

Ο Πρόεδρος Γεώργιος Βαρυθυμιάδης

H Γενική Γραμματέας Αθηνά Σωτηριάδου

ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΑΡΤΙΛΙΔΗΣ (1939 - 2021)

Ο Γιώργος Τσαρτιλίδης ή κατά κόσμον Τσάρτιλος γεννήθηκε το 1939 στους Γεωργιανούς Βεροίας και ήταν το τρίτο από τα τέσσερα αγόρια της οικογένειας. Οι γονείς του Ηλίας Τσαρτιλίδης και Άννα Αδαμίδου κατάγονταν από την Κρώμνη και το Χανάκ του Καρς αντίστοιχα και το 1923 με την ανταλλαγή των πληθυσμών εγκαταστάθηκαν στο νέο αυτόν τόπο που τους φιλοξένησε για το υπόλοιπο της ζωής τους. Ο παππούς του Συμεών Αδαμίδης σύμφωνα με τις αφηγήσεις των παλαιοτέρων έπαιζε πολύ καλή λύρα, αλλά ο Τσάρτιλος δεν πρόλαβε να τον γνωρίσει καθώς πέθανε νωρίς στο αντάρτικο. Το 1950 ξεκίνησε μόνος του να ασχολείται με τη λύρα ακούγοντας κυρίως τον Μάντη Σαββίδη από τη Ραχιά και τους Μάκο Τσαχουρίδη και Πέτρο Αμοιρίδη από την Μικρή Σάντα. Συγκεκριμένα επισημαίνει ο ίδιος, «Είμαι αυτοδίδακτος στη λύρα. Το σόι της μητέρας μου ήταν όλοι μουσικοί. Ο παππούς μου έπαιζε βιολί και ο θείος μου Μαντολίνο. Έτσι έμαθα κι εγώ, το είχα στο αίμα μου, αλλά ήταν και το μεράκι μου».

Εμέν Κρoμέτε λέγ’νε με
Eγώ Κρoμέτες είμαι
Με τα κορτσόπα λάσκουμαι
Με τα νυφόπα κείμαι

Στην ηλικία των δώδεκα ξεκίνησε κιόλας να παίζει στις πρώτες παρέες στο χωριό μαζί με τους μεγαλύτερους σε ηλικία μερακλήδες του χωριού, Λεωνίδα και Στυλιανό Αδαμίδη και Χαράλαμπο Γάπα. Ο συγχωριανός και συνομήλικος του Αρχιμήδης Γεωργιάδης είναι επίσης λυράρης και υπήρξε πολύ καλός φίλος του Τσάρτιλου. Αναφέρει ότι «Οι καλύτερες παρέες που έκανα ήταν στον Τριπόταμο και την Καστανιά∙ τα πιο ωραία γλέντια της ζωής μου. Ωραιότατοι, ευχάριστοι και γλεντζέδες άνθρωποι. Δεν ήμουν άρτιος λυράρης για να μπορέσω να βγάλω ένα γάμο, αν και πήγα σε κάποιους. Ήμουν άνθρωπος της παρέας, έδινα και την ψυχή μου».

Ση μοναστηρί’ τ’ ελάτι͜α
Σην ισ̌κιάν αφκά κοιμάσαι
Τ’ εγκαλιόπο σ’ ανοιχτόν αφ’ς
Ας σ’ εμέν ξάι μη φοάσαι

Το 1973 παντρεύτηκε την Γεωργία Φασίδου και απέκτησαν τρία παιδιά. Από το 1998 και μέχρι το 2020 λειτουργούσαν ένα καφενείο-ουζερί στους Γεωργιανούς. Το μαγαζί ήταν σταθμός για όλους τους μερακλήδες απανταχού της Ελλάδος, αλλά και πλήθος του ποντιακού καλλιτεχνικού χώρου πέρασε κατά καιρούς από εκεί. Ενδεικτικά αναφέρει τους Χρύσανθο Θεοδωρίδη, Κωστίκα Τσακαλίδη, Κώστα Πετρίδη, Αχιλλέα Βασιλειάδη και Αλέξη Παρχαρίδη, οι οποίοι πολλές φορές τον επισκέφτηκαν και γλέντησαν μαζί του. Υπήρξε μεγάλος θαυμαστής του Γώγου Πετρίδη, το οποίο και άκουσε ζωντανά να παίζει σε ένα γλέντι στη Βέροια. Εκείνη τη μέρα είχε την τιμή να τραγουδήσει μαζί του. Επίσης, ιδιαίτερη μνεία κάνει για τον Αρχιμήδη Γεωργιάδη όσον αφορά το αξιόλογο και ακούραστο παίξιμο, αλλά και τον επαγγελματισμό του, καθώς και για τον Λευτέρη Κοκκινίδη, σπουδαίο και σοφό άνθρωπο για τη μουσική μας παράδοση.

Σα λιβάδι͜α αφκακαικά
Τρεχͮ’ τ’ αψύν το νερόπον
Εκεί οι Κρομέτ’ και οι Σαντέτ’
Γούρεψαν τραπεζόπον

Τρώγ’νε ψωμίν και βούτορον
Καϊμάκια και τσορτάνι͜α,
Σ’κούνταν γουρεύ’νε τον χορόν
Αφκακαικά σ’ ομάλι͜α

Και κρούνε τον ανέφορον
Σον Άεν Ζαχαρέαν
Ημ’σοί δι͜αβαίν’νε ας σην Κρομ’
Και ’ς ση Σαντάν μερέαν

 Λιγομίλητος για τον εαυτό του αναφέρει πως δεν δέχτηκε παρ’ όλες τις προτάσεις που είχε να παίξει σε κάποιο μαγαζί, γιατί αρχικά δεν εμπιστευόταν τον εαυτό του, αλλά κυρίως γιατί ήταν άνθρωπος της παρέας και του μουχαπέτ όπως προαναφέρθηκε. «Με αγαπούσε ο κόσμος. Δεν ένιωθα καλά όταν μου χάριζαν χρήματα. Ποτέ δεν τα κρατούσα, ή τα επέστρεφα και ξεκινούσαν οι καβγάδες, ή τα κερνούσα σε άλλες παρέες. Ένιωθα τύψεις όταν πήγαινα στο σπίτι και έβρισκα χρήματα μέσα στις τσέπες μου». Τέλος, όσον αφορά την κατάσταση της σημερινής ποντιακής μουσικής και τη συμβολή των νέων συμπληρώνει, «Οι παλιές παρέες ήταν πολύ καλές, αλλά οι νέοι θεωρώ πως είναι καλύτεροι από εμάς. Είμαι αισιόδοξος και ενθουσιασμένος για το μέλλον της ποντιακής παράδοσης και σε αυτό σημαντικό ρόλο παίζουν και οι ποντιακοί σύλλογοι. Οι λυράρηδες σήμερα είναι ταλαντούχοι, ξέρουν περισσότερους σκοπούς και δεν ξεχνούν τις ρίζες μας. Είναι καλύτεροι και σαν χαρακτήρες, αλλά και ως προς το ήθος».

[Αποσπάσματα από προφορική και τηλεφωνική συνέντευξη του Γιώργου Τσαρτιλίδη, Γεωργιανοί Βέροιας 2-4-2018 και 9-12-2020]

Πολέμησαν με αυτοθυσία στο αντάρτικο σωτηρίας του Πόντου, έσωσαν γυναίκες και παιδιά, ήρθαν στην Ελλάδα, κι έφυγαν από τη ζωή άγνωστοι στο ευρύ κοινό και πολλές φορές κατατρεγμένοι από την μητέρα Πατρίδα, η οποία τους φέρθηκε πολλές φορές ως κακιά μητριά.